söndag 2 juni 2013

Medkänsla, respekt, tillit och förtroende

Det är med stor besvikelse som jag skriver här ikväll. Jag känner mig sviken som väljare, men framför allt känner jag mig sviken som förälder. Jag levde på hoppet in i det sista, men icke. Skoldebatten idag var tänkt att ge svar på mina frågor, men de som sitter inne med svaren valde att inte delta.

Jag vill rikta mitt missnöje till er som, över mitt huvud, bestämmer vilka frågor jag får svar på och vilka som lämnas obesvarade. Vad vet ni om vilka funderingar jag har för mina barn? Vad vet ni om mina barns behov och vilka förutsättningar som de behöver? Att som förälder känna oro över att barnen inte behandlas på bästa sätt och sedan inte få möjligheten att ställa frågorna till er som bestämmer hur deras framtid ska se ut är ett otroligt respektlöst och nonchalant agerande från er sida.

Debatten ikväll skulle handla om så mycket mer än siffror, byggnader och politiska beslut. Den skulle handla om vad som är viktigast för mig. Mina barn och deras framtid. Det faktum att ni är förtroendevalda ger er inte rätten att avgöra vad som är bäst för mina barn utan att ha dialog med mig som förälder. Jag hoppas verkligen att ni förstår vad ert val att inte delta vid skoldebatten innebar för mig. Känslan av att känna sig mindre viktig än annat. Känslan av att mina barn bara är brickor i ett spel där medkänsla, respekt, tillit och förtroende inte är en del av reglerna.

Jag har vacklat inför folkomröstningen nu på söndag. Vilket alternativ ger de bästa förutsättningarna för mina barn? Efter kvällens möte inser jag att ett NEJ är det enda rätta. Det andra alternativet där jag och mina barn inte prioriteras är inte aktuellt. Medkänsla, respekt, tillit och förtroende är det som jag går till val på. Både nu på söndag och hösten 2014.

En sviken förälder

2 kommentarer:

  1. Som förälder i denna debatten så är man totalt överkörd, möter inte upp som politiker på en öppen debatt :-( det är ju nästan tjänstefel.....

    Trovärdigheten är borta då är det bara. Men det var några politiker där som ligger på riktigt pluss och som svarade så gött de kunde utan att svartmåla någon. Även om det kanske skulle behövas.......

    Knut

    SvaraRadera
  2. Medkänsla, respekt, tillit och förtroende. Vilka fina ord från "En sviken förälder"!! Vi kan nog inte förvänta oss något av detta som orden beskriver under de närmaste två till tre åren. I alla fall inte före nästa val. Just nu är ju politikerna (S och alliansen) mer överens än de någonsin tidigare varit. Det ska satsas på byggnader i stället för att satsa på skolor! Det är inte så många månader sedan som eleverna i alla fall fick plats i sina klassrum!! Vilken SKRÄMMANDE utveckling vi är på väg mot!!

    SvaraRadera